De Dag van Rami - de jaarrekening-expert van Qonsío

We lopen vandaag een dag mee met Qonsío collega Rami Aman. Rami werkt al 3 jaar bij Qonsío als consultant en heeft zich ontpopt tot de jaarrekeningdeskundige voor woningcorporaties. Zelf moet hij daar bescheiden om lachen als hij om half 9 de dag begint met een kop koffie. We kijken vandaag over zijn schouder mee wat hij zoal doet op een dag.

Tussen 8:30 uur en 9:30 uur loopt Rami door zijn mailbox heen. Hij beantwoordt vragen van medewerkers bij een woningcorporatie die ergens tegenaan gelopen zijn bij het opstellen van de jaarrekening. “Kijk,” wijst Rami een mail aan; “Hiervoor vraag ik de werkset op, zodat ik later goed kan nakijken waar het verschil in de jaarrekening zit.” Naast mails met vragen, ontvangt Rami ook een mail van zijn collega of hij zijn uren wil invullen. “Ohja”, verzucht Rami, terwijl hij snel de administratie op orde brengt.
Hij haalt nog een kop koffie en leest zorgvuldig de mail door van Software Gemak over de XBRL-export voor Audition. “Daar kijk ik vanmiddag nog even naar”, meldt Rami terwijl hij een vinkje bij de mail zet.

DSC 0435

Om 11:00 uur is het tijd voor een klantafspraak. Intussen zijn Rami en de klanten gewend aan digitale afspraken. Via Teams bellen ze elkaar en Rami maakt gebruik van het programma Teamviewer om op het scherm van de klant mee te kijken en klikken. Samen met de klant worden de punten en komma’s van de jaarrekening aangevuld. Voor de klant is dit de mogelijkheid om alle verzamelde vragen te stellen aan de expert. Geduldig en rustig legt Rami uit waardoor de afrondingsverschillen ontstaan en hoe er nog verbeteringen in het rapport kunnen worden aangebracht. “Meestal duurt het wat langer, maar we hoefden vandaag alleen maar af te ronden”, vertelt Rami na de afspraak.

Na de afspraak wandelt Rami een half uurtje om zijn hoofd leeg te maken. Bij de lunch is er dan even aandacht voor het eten, zonder dat de cijfertjes in zijn hoofd blijven tollen.

Rond 1 uur neemt Rami de binnengekomen tickets onder handen. Eén van de vragen heeft betrekking op een bug in de software van Audition en die noteert Rami. De tickets handelt Rami liefst telefonisch af: “Dan kun je meteen een vervolgvraag tackelen”. Ook de vragen die via de helpdesk zijn binnengekomen staan nu op de to-do lijst. Veelal komen er vragen in de trant van: ‘waar vind ik ook alweer hoe ik dit-of-dat moet doen’. Rami begrijpt dat wel: “Ik kan alles dromen van Audition, maar de meeste mensen werken er maar een korte periode van een jaar mee en dan moet je elke keer zoeken.”

DSC 9961

Geduldig legt Rami telefonisch uit hoe de klant een verloopoverzicht maakt. Het is duidelijk dat Rami het leuk vindt om mensen te helpen!

Voor zijn volgende afspraak pakt Rami de ontwikkeling van de dVi-portaal er nog bij. De verantwoordingsinformatie komt voor een groot deel van de jaarrekening uit Audition. “Ik ben degene die weet hoe woningcorporaties de jaarrekening inzetten en moeten aanleveren bij diverse instanties. Daar ondersteun ik onze klanten in en ik maak het ze graag zo gemakkelijk en compleet mogelijk,” legt Rami desgevraagd uit. “Elk jaar is het model weer een beetje anders en aangepast. Het schrijven van de software hoeft ik niet te doen, maar de input voor het model, die komt zeker wel van mij!” vult hij aan als ik vraag hoe hij dat in zijn eentje voor elkaar krijgt.

Om half 4 heeft Rami een periodiek overleg met Software Gemak, de leverancier van de software Audition. “Zij weten hoe alles technisch werkt, maar ik vul ze aan met mijn kennis over de woningcorporatie’s”, zegt Rami zonder valse bescheidenheid. Rami licht toe dat er een XBRL-implementatie moet komen voor de verantwoordingsinformatie die woningcorporaties vanaf 2023 verplicht moeten gaan aanleveren. “Dat heeft veel impact, vooral voor woningcorporaties die nu nog geen gebruik maken van Audition”, meent Rami, “We zullen nu alvast woningcorporaties gaan informeren.” (Tip: schrijf je vast in voor 10 juni en woon de half uur durende presentatie bij!)

Het is goed te merken dat Rami hart heeft voor de cijfers van ‘zijn’ woningcorporaties. Over de vraag wat het werk zo leuk maakt, hoeft Rami niet lang na te denken: “Dat de cijfers kloppen is fijn, maar dat ik iemand heb geholpen geeft mij een goed gevoel.”

Om half 6 sluit Rami een drukke dag af. Meestal is zijn vrouw dan bijna thuis van haar werk en zorgt Rami dat er een lekker nasi met kip op tafel staat. Om zijn hoofd leeg te maken is Rami ’s avonds dik een uur in de sportschool te vinden. Heerlijk om even alles los te laten!

Met zijn vrouw sluit Rami de dag af. Meestal staat de televisie aan. Ze nemen samen de dag door met een kop thee. Dat is welverdiend na zo’n dag vol veelzijdige taken!

Deel dit artikel op je favoriete social kanaal